Test Dept – Az ipar művészei

„Gondolom senkinek sem kerülte el a figyelmét, hogy átléptük a XXI. század küszöbét, magunk mögött hagyva néhány dolgot a XX. századból.” Írtam ezt valamikor 2002 körül. Bár, azóta sem sokat változott a véleményem jó néhány zenekar mai napig tartó fontosságáról. Egy ilyen fontos csapatról lesz szó az alábbiakban!

testdept3

Sajnos olyan produkciókat is hajlamosak vagyunk hanyagolni, amelyek többet érdemelnének. Jönnek az új zenék és velük együtt az új nemzedék. Talán ezért lenne fontos, hogy ne feledkezzünk meg olyan csoportokról, zenekarokról, amelyekről mostanában méltatlanul keveset hallunk, de a múlt század utolsó negyedében jelentős dolgokat adtak az underground(?) zenei kultúrának. Az egyik ilyen vonulat az akkor ipari zenének nevezett stílus volt. Ez nem keverendő a ma industrialnak hívott műfajjal! Viszont utóbbi gyökerei az előbbiben keresendők. E stílus egyik legjelentősebb zenekara és ipari-performance csapata az angol TEST DEPARTMENT volt. Most emlékezzünk róluk!

A társaság 1981-ben alakult New Crossban, Észak-kelet London egyik kerületében. Az akkori Test Dept alapító tagjai mindannyian a negyed munkanélküli fiataljaiból verbuválódtak. A klasszikus metal zene és a punk romokban hevert, a new-wave pedig még csak a szárnyait bontogatta. Ebben az időszakban sorba jelentek meg új zenei törekvések, a „csináld magad” mozgalom jegyében, a hagyományos zenélést ötvözve új hangzással, hangszerekkel(?), művészettel. Megjelent az ipari társadalom „hangszeres” művészete, az ipari zene és az ipari hangzás. A Test Department legénysége ebben a zenei és művészeti egységben kezdte egyéni arculatát kidolgozni. Anyagaikon előszeretettel használtak saját maguk által készített hangszereket, amelyek hangzását kiegészítették basszusgitár, skótduda és egyéb, amúgy hagyományosabbnak mondható hangszerrel. „Készített hangszereik” alapjait normál iparban megjelenő hulladékok képezték, így olajos vagy műanyaghordók, rugók, csövek, vasak. Zenéjük atmoszférájának megteremtéséhez előkerültek továbbá szintetizátorok, több kazettányi zaj- és hang-gyűjtemények. Mégis, legérdekesebb, legelementárisabb előadásaikra a korai időszak után még kellett néhány évet várni. Ezt az időszakot nevezhetjük a zenei és művészeti érés időszakának. Nem véletlenül használom a művészet szót, hiszen Ők a későbbiekben többet vállaltak be annál, mint amit egyszerűen zenének hívunk. De erre még a utalni fogok hamarosan. Korai fellépéseiket ugyanúgy jellemezte az atmoszférikus hangzás, mint a saját készítésű hangszerekből előállított kaotikus zajelőállítás, hosszabb tételekbe sűrítve. Zenéjük ugyanakkor tudatosan felépített. Nem „büntetni” akarnak, hanem valamit adni a közönségnek magukból. (Ellentétben pl.: az amerikai Missing Foundation-nel!) Már ebben az időszakban is elkezdtek politikai nézeteiknek hangot adni a szövegeik révén. Az igazi ismertség küszöbére lépés a ’80-as évek közepére tehető.

Első nagylemezük 1984-ben lát napvilágot Beating the Retreat címmel. Már ezen az anyagon is hallható a műanyaghordó és egyéb ipari „szemét” segítségével elért erőteljes ütős hangzás, továbbá hegedű, ének és egyéb hagyományosnak mondott hangszer bevetésével színesítették produkciójukat. Mégis, az ütős szekció erőssége és tudatossága az, amely mellbe vágja az embert még ma is.

1984-ban Észak-Wales-ben hatalmas bányász sztrájk tört ki a gyűrűző bérfeszültségek és munkanélküliség miatt. A Test Department legénysége nyíltan kiállt a sztrájkolók mellett. Nemhogy kiállt, de új nagylemezük felvételeit az észak-walesi sztrájkoló bányászok kórusának közreműködésével rögzítették Shoulder to Shoulder (Vállvetve) címmel 1985 elején. A lemez és a zenekar egy évi bevételeit a sztrájkolók családtagjainak megsegítésére ajánlották fel, nem kis ellenszenvet kiváltva a kormányból és magából az angol királynőből is. A nagylemez már egyértelmű politikai utalásokat is tartalmazott. 1985-ben elindul az első komolyabb turnéjuk European Network címmel, és jelentős sikereket ér el modern művészeti körökben. Többek között Magyarországon is felléptek a turné keretén belül! Ezt a budapesti fellépést dokumentálja – volt egy koncert Szegeden is – a magánkiadásban megjelent Face of Freedom (A szabadság arca) kazetta, amely talán még egy-két jobb antikváriumban beszerezhető manapság is. Több videó munkát is készítenek Európa különböző városaiban. Ennek megkoronázása, hogy a New York-i Modern Művészetek Múzeuma megvásárolta a Program from Progress videó kiadvány egy példányát az állandó kiállítása részére.

http://youtu.be/ts2u6EWoMMA

A csoport ekkor folyamatosan dolgozik, zenéjüket élő performance előadásokkal színesítik. 1986-ban The Unacceptable Face of Freedom (A szabadság elfogadhatatlan arca) címmel új nagylemezt készítenek, melyhez megjelentetik az azonos című performance videó anyagát is. Folyamatosan játszanak és tartanak előadásokat egész Európában. Előadásaik a közönség részéről nagy figyelmet kapnak, betudható ez azok hosszúságának, melyek olykor több óráig is eltartanak. Politikai megnyilvánulásaik egyre egyértelműbbek. A ’86-os turné után újabb nagylemezt készítenek A Good Night Out (Egy jó esténk lesz) címmel, melyben jelentős szerepet kap a skótdudák hangzása, nagyon jól vegyítve a megszokott TD hangzással. A következő évben is, a turnézás mellett, megjelentetnek egy nagylemezt, a Terra Firma-t. Újabb koncertkörút, több előadás Hollandia kikötőiben. Materia Prima előadás a Rotterdam Táncegyüttessel, majd később a British Dancers csoporttal számos európai országban.

Az egyik legnagyobb vállalkozásába 1989 elején fog a csoport. Hosszas előkészítő munka után a legősibb walesi vers alapján a Brith Gof színházzal közösen létre hozzák a The Gododdint, egy, a rómaiakkal vívott hősies csata emlékére. Az előadásra egy cardiffi gyártelepen kerül sor, rengeteg kiegészítőt használva. Autóroncsok, föld, fák és ötven tonna homok felhasználásával alakítják ki a helyszínt. Az előadást 3 napig játsszák, és 2000 néző tekinti meg. A The Gododdin anyaga még ebben az évben megjelenik, és több nagyvárosban újra előadja a csoport. Zeneileg is az addigi legmagasabb szintű produkciójuk. Az ütősök feszes hangja uralja a lemezen rögzített anyag közel 40 percét. Több női énekkel, skótdudával és férfi „narrátor” hanggal egészül ki és válik teljessé a hangzás. Ezáltal talán a Test Department legerősebb lemeze született meg. Egy évvel később megjelenik a Materia Prima anyaga is.

1990-ben újabb magyarországi fellépés és kelet-európai fellépések. 1991-ben a Pax Britannica anyagának megjelenése „Egy oratórium öt pillanatban” alcímmel. Itt már előkerülnek az elektronikus hangzás jegyei: samplerek, dobgépek, szintetizátor hangok. Ebben az évben még egy (élő) anyagot bocsátanak ki Proven in Action címmel. A csoport tagjai egyre inkább elkanyarodnak az acid-house hangzás irányába. 1994-ben megjelentetnek egy kislemez-válogatást Legacy címen. A Test Department legénysége az új idők szavát érezve DJ szetteket kezd játszani, ezzel Európa több klubjában is fellépnek. 1995-ben már az elektronikus hangzás jegyében készítik el Totality címre keresztelt nagylemezüket. A lemezt most már teljesen a samplingelt, elektronikus hangzás uralja, és erre épül rá az ütősökből álló ritmusszekció alapzúgása. Utolsó lemezük is ezt a vonalat folytatja, amely a Tactics for Evolution címet viseli, bár az elektronika itt a dobok hangzását is kiüti. Tulajdonképpen egy underground elektronikus tánczenei lemezt sikerül összeállítaniuk. A ’90-es évek végén a csoport tagjai remixeket készítenek, DJznek, illetve előadások, kortárs színházi művekhez zenéket komponálnak. A XXI. században újra kiadásra kerültek albumaik és DVD-ik, amiket érdemes keresni. A csapat tagjai egyéb audio-vizuális előadásokon, színházi produkciókban jelenleg is részt vesznek, tevékenységük ebbe az irányba erősödött a XXI. századra.

Így a végére, hogy a politikai mondanivalót és az atmoszférájukat is átlássuk, néhány számcímet szemléltetésként: Új világrend; Totális államgépezet; Birodalom; Gdansk; Apokalipszis; Isten, Király és Törvény; Tűztánc; Római Háborús dal, Egy madár vagy egy golyó…

Jó tíz évvel a fénykoruk után is érdemes keresni a munkáikat, mivel mélysége és ereje miatt igazán inspirálóak és fontosak lehetnek. Gondolkodásra és figyelemre késztetnek, de nem az öncélúság, hanem a művészet-zene-mondanivaló összeadódása adja(ta) az ő erejüket. Ezt adták ők nekünk akkor, és még ma is!

Diszkográfia:

The Strength of Metal in Motion 1982.

Beating the Retreat 1984.

Shoulder to Shoulder 1985.

The Unacceptable Face of Freedom 1986.

A Good Night Out 1987.

Terra Firma 1988.

The Gododdin 1989.

Materia Prima 1990.

Pax Britannicca 1991.

Proven in Action 1991.

Legacy 1994.

Totality 1995.

Tactics for Evolution 1998.

Továbbá számos kalóz koncertfelvétel, illetve a Test Dept. tagjai által készített remixek, és mások által készített, a csoport munkáit feldolgozó mixek.

2005-2007 között néhány lemezük és videójuk újra forgalomba került. Ezek – az új honlapjuk szerint – 2010-ben is készülnek újra kiadásokra.

2014. márciusában, a fent említett bányász sztrájk 30. évfordulóján újra élőben játszott a Test Department.

További infók: www.testdept.org.uk

tstdept2

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.