Tyranny is Tyranny – Let It Come From Whom It May

(2013, Phratry Records)

 coverVolt ugyebár a The United Sons of Toil, amely zenekar kiadványairól többször is írtam. Nagyon megkedveltem ezt a bandát a nyersségért, a lendületért, őszinteségéért. A zenekar két gitárosa, Russell és Jason, új vállalkozásba fogott Tyranny is Tyranny néven – erről a bandáról lesz most szó.

A zenekar tagjai: Ben Aldis – dobok, M. Guy Ficcioto – basszzus/ének, Russell Emerson Hall – gitár/ének, Jason Jensen – gitár/ének.

Az elektronikus postaládánkban landolt album hét számot tartalmaz. Bevallom, kicsit féltem tőle, mert az USOT-tal magasra rakták a lécet előttem a srácok, ennek ellenére kíváncsian kezdtem el hallgatni az anyagot.

A csapat neve az Egyesült Államok függetlenségi háborújával kapcsolatos, amikor is a gazdagokat kötelezték, hogy bevonuljanak az angolok ellen harcolni, ők pedig a szegényeknek fizettek, hogy helyettük fogjanak fegyvert. Ott jelent meg a felkiáltás, „zsarnokság az zsarnokság!” Nem lepődtem meg, hogy egy politikából vett kifejezés a név alapja, mivel a The United Sons of Toil is tele volt politikai mondanivalóval. Természetesen a Tyranny szövegei is át vannak szőve mindenféle politikai utalásokkal. Eddig is tudtam, hogy a banda elkötelezettsége baloldali, konkrétan a kommunista eszmék felé húz, ami nem baj, mert amiről énekelnek, az igaz, elgondolkodtató, kritikus. Az már egy más kérdés, hogy Magyarországon a kommunizmus mit jelentett az elmúlt negyven évben, és az nem az volt, amit az eszme adhatott volna a világnak, ha megvalósítható lett volna. Egy biztos, a Missing Foundation is világgá üvöltötte 20 éve, hogy „a demokrácia egy álom!” Nagy „tanítójuk”, Howard Zinn baloldali gondolkodó, történelemprofesszor, akinek Az Egyesült Államok népeinek története című műve az USA-ban az erős baloldali, szocialista gondolkodás egyik alapműve. Sajnos Magyarországon magyarul a mai napig nem jelent meg. Zinn gondolkodásnak hatását saját fórumaikon vállalják is a zenekar tagjai, ami a szövegeiken is érződik. Nagyjából ezekről: szegénységről, a profitról, az elnyomásról és a valós szabadság hiányáról, antikapitalista gondolkodásról és az emberek ezzel kapcsolatos érzéseiről szólnak a srácok szövegei.

No, de ez egy zenei fanwebzine, így beszéljek kicsit a zenéről is. Az első track már meggyőzött, hogy ez a lemez valószínűleg végig fog menni a lejátszóban. A srácok már itt bizonyítják, hogy nem kell széttekerni egy nótát ahhoz, hogy húzzon. Ők post-noise-rocknak határozzák meg a stílusukat. Ebben a dalban egyfajta koszos rockzene szólal meg, de nem a kliséknek megfelelően. (A hangzás meglepett, majd később le is írom, mi jutott róla eszembe.) Egyértelművé válik, hogyan lehet egyszerű témákból nem sablonos dolgot kihozni. Egy pár hangra épülő gitár dallamra van felhúzva az egész nóta. Az énekről nekem a stoner bandák ugrottak be, de frankón vannak vegyítve a noise, a stoner, és a rockzenei elemek. A következő, Owned by Thieves kicsit lassan indult be, és nem igazán fogott meg. Utána jön a Down the K-Hole, hogy kiköszörülje a csorbát. Hihetetlen húzós riff, az ének hozza a kötelezőt, jó kiállások, hogy utána a refrén részek egyfajta noise-ronckandroll-ba torkoljanak. A negyedik trackben újra leültettek, hogy megnyugodjak, utaztatós gitár és effektezés 5 percben. Ezután az Apostasy eleinte tovább viszi ezt a hangulatot, amit segít az ének komótossága is, hogy később belecsapjanak egy közepesen gyors noise-rock-ba, majd újra visszavegyenek, és utána újra odaverjenek. Talán ez és az ezt követő The American Dream is a Lie – szeretem a címét is – a két legerősebb track. Az utóbbi dal eleje az amerikai noise-rock legszebb, kiállós – építkezős pillanatait idézi, majd a „Stillborn. It’s stillborn.” üvöltésnél Neurosis, Cult of Luna érzés, ezután „végigszegelik” az egész nótát, hogy a fülhallgatót betapasztva, és a hangerőt emelve átadjam magam az örvénynek. Remek! Az utolsó, beszédes című Always Stockholm, Never Lima-ban, már bármit nyomhattak volna, mert a végére beszippantott a Tyranny! Ez is egy erős 7 perces szerzemény lett. Komolyan mondom, a legvégére erősödik be az egész anyag annyira, hogy azt gondoltam, hogy ennek nekik kell ugorjak még egyszer meghallgatni. Ezt tényleg végig kell hallgatni!

Ja! A hangzásról: tudom, hogy a garázs manapság egy stílus meghatározás, de ez az igazi garázshangzás. Hallatszik, hogy a srácok nem sokat szaroztak a digitális kütyükkel, úgy szólal meg a lemez, ahogy az a felvétel helyén kijött. Némi masterolás, tisztítás, aztán gyerünk ki vele. Ettől hiteles az egész! Ismét: köszi srácok!

Letöltés, rendelés itt: http://tyrannyistyranny.bandcamp.com/

Tyranny Is Tyranny - Let It Come From Whom It May - TyrannyIsTyranny